Pozor na falešné soutěže na Facebooku, můžete přijít o peníze

ESET varuje internetové uživatele v České republice a na Slovensku před falešnými soutěžemi na Facebooku, které zneužívají důvěřivosti lidí. Oběti mohou v konečném důsledku přijít o peníze tím způsobem, že od nich správci těchto soutěží vymámí osobní údaje, číslo platební karty, datum její platnosti a CVC/CVV číslo ze zadní strany karty. Jde o údaje nezbytné pro uskutečnění online transakce s platební kartou oběti.

Několik facebookových stránek slibuje lidem jako výhru luxusní auta, mobilní telefony nebo pračky. Tyto podvodné soutěže, které pravděpodobně pochází ze Slovenska, mají již více než 39 tisíc lajků.

„Pro účast v těchto falešných soutěžích stačí lajkovat celou facebookovou stránku, nebo sdílet a komentovat příspěvek a šířit tak podvod mezi své facebookové přátele,“ upozorňuje Václav Zubr, bezpečnostní expert společnosti ESET.

Principem této falešné soutěže je, že „vyhrává“ každý. Soutěžícímu se následně přes zprávu na Facebooku ozve falešný vyhlašovatel soutěže a vyžádá si od něj osobní údaje a informace o platební kartě. Jako důvod uvádí ověření identity vítěze. Přestože řada stránek již byla smazána či zablokována, některé z nich (například Vyhraj to a Výherní den) jsou však stále ještě aktivní.

„Internetoví uživatelé by si měli jednou provždy uvědomit, že ne vše, na co na internetu narazí, je pravdivé. Pokud to je zároveň příliš dobré na to, aby to byla pravda, jde s největší pravděpodobností o podvod,“ dodává Zubr.

ESET zároveň upozorňuje na novou vlnu podvodu se slevami na značkové brýle RayBan, jež se šíří rovněž přes Facebook. Tentokrát jde o lokalizovanou verzi ve slovenštině. Cílem této škodlivé kampaně je šíření podvodných stránek, které sbírají údaje o platebních kartách uživatelů. Weby jsou, stejně jako v minulosti, propagované prostřednictvím fotografií výprodeje značkových slunečních brýlí RayBan. Útočník však pouze zneužívá značku známého výrobce a společnost Ray Ban ani její distributoři nejsou autory falešné slevy, která může dosahovat výše až 90 procent.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor